Jul for værdigt trængende

Vestsjællands Jagtforening og Kalundborg Sportsfiskerforening arrangerede juleaften for 20 personer mandag aften. En helt fantastisk aften for familier som måske ikke har så meget som andre.

Mange familier har de sidste par år søgt om julehjælp, faktisk så mange at det ikke er alle der kan få. Det fik Vestsjællands Jagtforening og Kalundborg Sportsfiskerforening til at gå sammen om at arrangere en jule aften i deres klubhus på Lynglodden, for en række personer, som familieafdelingen i Kalundborg Kommune har været med til at udpege.

”Behovet for at yde julehjælp til udsatte familier er stort, så vi tænkte at det må vi som forening da kunne gøre noget ved og hjælpe med, vi har jo vores netværk af annoncører og sponsorer som plejer at være rigtigt flinke ved os, så dem har vi lavet et samarbejde med og på den måde støtter vi lokalt”, fortæller formand for jagtforeningen Hans Henrik Madsen.

Der er nok ingen tvivl om at det blev en aften som de otte voksne og 12 børn vil huske i lang tid. De to foreninger havde sørget for forret, bestående af makrel fanget i fjorden og røget af medlemmerne af sportsfiskerforeningen, derefter andebryst, flæskesteg, brune kartofler og rødkål og selvfølgelig med risalamande til dessert og med mandelgaver til både børn og voksne.

”Vi ville gerne lige prøve det af inden vi inviterede flere, for at se om vi magtede opgaven”, siger Hans Henrik Madsen, og fortsætter,

”Det er også vigtigt at det bliver hyggeligt og ikke et stort halbal”.

Og hyggeligt det var det, der var både juletræ, med flot pynt som elever fra 0. klasse på Nyrupskolen og børnehavebørn fra Regnbuen havde fremstillet. Der blev sunget julesange og formand for sportsfiskerne Hans Munk fortalte om julen, og så var der gaver til børn og voksne, alt sammen sponseret af lokale firmaer, bl.a. Kvickly Kalundborg, som er hovedsponsor for jagtforeningen.

Da den hyggelige aften sluttede, fik hver familie to store poser med hjem med flæskesteg, and, rødkål, chokolade og småkager. Der var også et flot juletræ til hver familie som endda kunne blive leveret lige til døren og skåret til i den rigtige højde.

En succes

Den hyggelige aften må absolut betegnes som en succes og den vil blive gentaget igen til næste år, samtidig har formanden for jagtforeningen en opfordring til andre foreninger.

”Vi vil rigtigt gerne inspirere andre foreninger til at gøre det samme, jeg synes det er sjovere at gøre noget som jeg ved at nogen fra min egen by får glæde af, og vi har som forening et kæmpe netværk som udsatte familier kan få glæde af, og så har vi simpelthen mødt så meget velvilje”, siger Hans Henrik Madsen.